onsdag 6 juli 2016

Sommarkänsla

Min första semesterdag började jag hos min
trevliga och duktiga frisör. Hon vet hur man klipper ett 
lockigt hår och är dessutom genuint urtrevlig.
Efter klippningen tog jag cykeln mot sommarhuset.
Det är en bit att cykla men det är det värt. 
Precis när jag lämnat vårt hus i stan, som ligger på en av de högst belägna platserna i staden, så ser jag ut över en sommarglittrig Mälare. Då tänker jag att där ute ligger 
lilla sommarhuset och väntar och man blir glad i hjärtat.

Så trampar jag ut ur de västra delarna av staden där raggarbilarna
glider fram inför stundande Power Meet och husvagnar och gamla bussar står uppställda utmed cruising vägen.
Lämnar staden bakom mig kör förbi hagar med kor med kalvar som betar på 
ängarna utmed vägen, fåglar som kvittrar i träden, doften av sommarvarma smultron i dikeskanten.
Hjulen rullar fram på oljegrus som har blivit varmt i solen och luktar så där
somrigt. 
Passerar hållplatser med fantastiska namn som, 
Kalvudden,
Gångholmen,
Klockaregården,
Skogsbrynet

Sommarkänslan, den där man hade när man var barn, infinner sig
och den skall jag försöka bevara hela semestern.

Byter cykeln mot båten.
Lägger till vid Solbryggan och möts av denna 
vidunderliga välkomstportal.


 Kommer ut på stigen, rundar grannens häck och möts av
min favoritvy.



Rosa Malva som växer vid kortsidan.
Så kokade jag lite kaffe och lyssnade på sommarprataren på bryggdäck.

En bra start på semestern om du frågar mig.

Inga kommentarer: